
October 15, 2009 by Andrea Levin

No recent media infraction captures the dangers of abandoning journalistic standards as vividly
as  the  August  17,  2009 Aftonbladet  story  alleging Israel plunders and  trafficks Palestinian
organs. Appearing in its Culture section, the account was a concoction of baseless innuendo,
false charges and  guilt-by-association  conspiracy  theory,  weaving disconnected  events  from
past  and  present. Within  weeks, the  claims  metastisized  in  Middle  East  media into
lurid variations on the  old blood libel of  Jews plundering organs and drinking the  blood of
non-Jews. Incendiary cartoons and fantastic stories of Jewish child-snatching appeared.
 
CAMERA had  Fedexed  and  emailed a  formal  letter  (reproduced  below) to  editor  Jan
Helin detailing ten of the major errors and omissions in reporter Donald Bostrom's article and
urging corrections to set the record straight and halt the spread of the libelous charges.
 
Helin, however, failed to respond to the  letter and to calls inquiring about  the  status of the
communication.
 
On October 15, the Wall Street Journal  in its European edition published an account of the
Aftonbladet affair and its aftermath.
 
The question is will Jan Helin and fellow editor Asa Linderborg, in whose Culture section the
story appeared, take the essential steps now to begin redressing the lies they've unleashed. First
among the measures is to issue a full, forthright series of corrections of the blatant errors of fact
printed. News consumers should be aware that if Aftonbladet does not set the record straight
and demostrate its adherence to the norms of journalism — even at this late hour —  there is
probably little else on any topic in the publication that can be trusted.
 

 
September 11, 2009
 
Jan Helin, Editor
Aftonbladet
Arenavägen 63
105 18 Stockholm,
Sweden

Dear Mr. Helin,

Like many Americans, we at CAMERA (Committee for Accuracy in Middle East Reporting in
America) are deeply troubled by Donald Bostrom's incendiary, distorted story of August 17,
2009 ("Our Sons Are Plundered of Their Organs") which contains multiple factual errors.

CAMERA: Sweden's Aftonbladet Spreads Libels, Bigotry http://www.camera.org/index.asp?x_print=1&x_context=6&x_article=1752

1 of 10 10/29/2009 3:36 PM



You have said in response to the widespread criticism of your newspaper: "I'm a responsible
editor who gave the green light to the publication of an article because it  asks a number of
relevant questions." Asa Linderborg is quoted in Ha'aretz as saying she "had many discussions
on whether to publish the article or not, and to the best of my knowledge there are no facts
there that are incorrect." (Aug 20, 2009)

We assume both you as a responsible editor and Ms. Linderborg with an interest  in correct
information adhere to accepted journalistic standards requiring factual accuracy, and that when
your newspaper prints demonstrably false distorted statements you publish forthright, prominent
and complete corrections.

Indeed, there are, as enumerated below, numerous material errors and distortions to be found in
Donald Bostrom's account which require correction. The errors concern three general aspects of
the article:
 
• The presentation of events related to Bilal Ahmed Ghanem
 
• The characterization of Israeli medical policy with regard to organ donation/transplants
 
• False linkages and conspiracy-mongering

Bostrom makes  numerous  specific  assertions  that  are  false  and  he  presents  other  broader
charges that are equally baseless and unsupported by evidence. He misrepresents sources cited,
uses  anachronistic,  irrelevant  information  central  to  his  (unsubstantiated)  thesis  and  strings
together disconnected events to insinuate connections across time and geography in the classic
mode of conspiracy theorists. Other than one line by an un-named Israeli military spokesman,
he  fails  to  include  rebuttal  from those  accused  of  serious  misconduct.  Any  one  of  these
violations of journalistic norms and basic fair-play would be grounds for reader concern; taken
together they explain the global outcry against your newspaper.

We know that, as in America, Swedish media operate under ethical guidelines. Sweden's "Code
of  Ethics  for  the  Press,  Radio  and  Television"  (http://www.mediator.online.bt/eng/echics
/sweden.htm) calls for "accurate and objective news" and requires reporters to "check facts as
carefully as possible." The Code states that "factual errors are to be corrected." Likewise, those
being criticized in a report are to be given the opportunity to "reply to the criticism."

We assume you subscribe to all such journalistic fundamentals and hope you will consider the
concerns here in light of these norms. We'd ask that you review the information below and act
promptly to correct the errors and distortions identified:

A. Bilal Ahmed Ghanem and the organ-theft charges

1) Bilal Ghanem erroneously characterized as a "stone-thrower"

Regarding Bilal Ghanem, the reporter states that he was "wanted" by Israel because he was a
"stone-thrower." Bostrom writes:

"One example that I encountered on this eerie trip was the young stone-thrower Bilal
Achmed Ghanem."
 ....
"Bilal Ahmed Ghanem, one of the most  active Palestinian stone-throwing youths who

CAMERA: Sweden's Aftonbladet Spreads Libels, Bigotry http://www.camera.org/index.asp?x_print=1&x_context=6&x_article=1752

2 of 10 10/29/2009 3:36 PM



made life difficult for the Israeli occupiers."

...

"As one of the leading stone-throwers, Bilal Ghanem had been wanted by the military for
a  couple  of  years.  Together  with  other  stone-throwing  boys  he  hid  in  the  Nablus
mountains, with no roof over his head. Getting caught meant torture and death for these
boys..."

The same erroneous depiction of Ghanem is included in Afatonbladet's follow-up story by Oisin
Cantwell and Urban Andersson on August 23, 2009. They state:

"Put another way: Bilal Ahmed Ghanem was wanted on suspicion of having been one of
the leading stone throwers of the West Bank during the first intifada in the late 1980's."

Contrary  to  Bostrom and his colleagues,  news reports from May 1992 as well as a  recent
account  by  Jerusalem Post  Arab  affairs  correspondent  Khaled  Abu  Toameh  ("Palestinian
family;  We  didn't  say  organs  taken,"  August  24,  2009),  Ghanem was  not  a  mere  "stone-
throwing" boy, but was sought by Israel for involvement in serious, violent activity – against
other Palestinians.

A Jerusalem Post story from May 14, 1992 states:

"Soldiers yesterday shot and killed Bilal Ghanem, 20, a fugitive since July 1991, after
cornering him in  the  village  of  Imatin,  near  Nablus.  Ghanem had  been  suspected  of
kidnapping and violently interrogating alleged informers, the IDF announcement said."

"The IDF said that Ghanem was shot and seriously wounded after he tried to flee, and
died later of his wounds. Villagers were quoted as saying that Ghanem had been working
near  his home  when he  passed an  abandoned house  and was shot  at  by  undercover
soldiers hiding inside."

An Agence France Presse report from May 13, 1992 says :

"Plainclothes members of an Israeli military ‘special unit' shot and killed a 20-year-old
Palestinian in his village on the West Bank Wednesday...

Palestinian sources later reported that Bilal Ramin [sic], who had been sought by Israeli
police  for  the  past  18 months,  was killed when the  special unit  opened fire  from an
abandoned house in the village of Umm al-Tineh [Imatin]."

"He was wanted in connection with kidnappings and harassment  of other Palestinians
from the Israeli-occupied territories."

Journalist Khaled Abu Toameh in a recent article states of Ghanem (August 24, 2009):

"He was a Fatah activist who was wanted for involvement in violence."

Bostrom gives no hint that Ghanem was being tracked in the context of Israel seeking to halt a
deadly upsurge in killing of Palestinians by Palestinian gangs, such as Fatah's Black Panthers
and others. In May of 1992, an epidemic of so-called collaborator killings was underway in the
West Bank and Gaza. As the Christian Science Monitor ( May 20, 1992) reported, "In the first
four months of this year 93 alleged collaborators died, a 30 percent increase over the same

CAMERA: Sweden's Aftonbladet Spreads Libels, Bigotry http://www.camera.org/index.asp?x_print=1&x_context=6&x_article=1752

3 of 10 10/29/2009 3:36 PM



period in 1991."

The  killings  were  notably  brutal;  victims were  often  kidnapped,  then  murdered  with  axes,
knives and guns, or by hanging – often after extreme torture. Most victims were not informants
at all; they were nurses, doctors, civil servants or others who had ordinary contact with Israelis.
Often victims were killed to settle personal scores.

Nablus, near Bilal Ghanem's village of Imatin, had been a hub of such activity. A May 17, 1992
report in Newsday told of the Israeli army launching manhunts for gang members and saying the
defense forces faced "a more dangerous foe these days." The Israeli commander in the area,
Maj. Gen. Danny Yatom, referred to a "hard core" of Palestinian gang members who were on
the loose and engaged in attacks on other Palestinians and said: "It is against them that we are
acting."

Mr.  Bostrom's  characterization  of  Bilal  Achmed  Ghanem as  a  stone-throwing youngster  is
inaccurate and highly deceptive, and needs to be corrected. Israel was not  pursuing a mere
"stone-thrower." Ghanem was wanted for violence against other Palestinians at a time when
such activity had reached brutal levels and was endemic in the area.

It should be noted that Ms. Linderborg repeats Bostrom's error in her column of August 21,
2009. ("Examine Israel")

The Aftonbladet correction should reflect that Donald Bostrom, Asa Linderborg, Oisin Cantwell
and Urban Andersson wrongly characterized Bilal Ghanem's activity.
 

2) Palestinian casualty statistics for 1992 falsely reported

Related to the  error about  Bostrom's activity is the  erroneous statistic  regarding Palestinian
fatalities in 1992. Bostrom writes:

"Bilal Ghanem was one of 133 Palestinians killed in various ways that year."

This is incorrect. There were at least another 223 Palestinians killed – by other Palestinians – as
of December 8, 1992, according to the New York Times of that date. Again, this was a time of
extreme Palestinian-on-Palestinian violence. The number 223 must be added to the 133 killed
by Israel for a minimum total of 356 Palestinians killed.

The "various ways that  year" Palestinians died cannot  obviously omit  the  greatest  cause of
death for that community – killing inflicted by fellow Palestinians.

This needs to be corrected for the record. Ms. Linderborg included the error as well in her
August 21, 2009 column and this needs correction.
 

3) Unsubstantiated linkage drawn between 1992 Israeli organ donor campaign and alleged
abductions of Palestinians

Please  provide evidence for Bostrom's unsubstantiated claim that  concurrent  with and – by
clear implication – related to a campaign in Israel aimed at enlisting citizens to sign up as future
organ-donors, Palestinians started disappearing. This appears to be an entirely speculative and
unfounded allegation.

CAMERA: Sweden's Aftonbladet Spreads Libels, Bigotry http://www.camera.org/index.asp?x_print=1&x_context=6&x_article=1752

4 of 10 10/29/2009 3:36 PM



Bostrom writes that  in  1992 Ehud Olmert  launched the  donor  campaign and that  it  was a
success, but that the demand exceeded supply. He then reports:

"While  the  campaign  was  running,  young Palestinian  men  started  to  disappear  from
villages in the West Bank and Gaza" and then "after five days Israeli soldiers would bring
them back dead, with their bodies ripped open."

He writes elsewhere:

"On assignment  for  a  television network,  I  then traveled around interviewing a  great
number of Palestinian families in the West Bank and Gaza – meeting parents who said
their sons had been robbed of organs before being killed."

What is Bostrom's proof for the elements of the sweeping allegations of nefarious linkage and
macabre killing? Who are the men who "started to disappear" and who were returned "after five
days"  in  the  condition  described? What  are  their  full names and  addresses? What  are  the
circumstances of  their  alleged disappearances that  demonstrate  the  connection to the  organ
campaign in Israel?

Regarding the Israeli medical role in this alleged scheme, who participated, where and when in
removing and using the stolen organs as suggested? What is the proof of the implied linkage to
the  Israeli organ donation campaign among Israelis? What  are  the  names,  places and other
essential details showing the alleged ties?

If the reporter's insinuation of a sinister connection between a normal civic campaign in Israel
aimed at improving a health need for the public – and Palestinian deaths in the West Bank and
Gaza – cannot be directly, specifically, concretely and unambiguously proven, this needs to be
corrected for the record as an uncorroborated, highly inflammatory charge that should never
have been printed.
 

4) Statements by Bilal Ghanem's family falsely characterized

Bostrom indicates the family of Bilal Ghanem, supposedly like those of other families, believed
in 1992 that their son had been killed for his organs. The reporter states:

"Bilal  was  not,  by  far,  the  first  young Palestinian  to  be  buried  with  a  slit  from his
abdomen up to his chin. The families in the West Bank and Gaza felt  that they knew
exactly what had happened: ‘Our sons are used as involuntary organ donors...'" [emphasis
added]

Yet, according to Khaled Abu Toameh, in an August 24, 2009 report, Bilal's mother and another
relative state they never made any such allegation at the time, and the brother says they have no
evidence any such action was taken. Abu Toameh reports that;

"The mother [Sadeeka Ghanem] denied that she had told any foreign journalist that her
son's organs had been stolen."

"Ibrahim Ghanem,  a  relative  of  Bilal,  said  that  the  family  never  told  the  Swedish
photographer that Israel had stolen organs from the dead man's body."

"Ghanem's younger brother, Jalal, said he could not confirm the allegations made by the

CAMERA: Sweden's Aftonbladet Spreads Libels, Bigotry http://www.camera.org/index.asp?x_print=1&x_context=6&x_article=1752

5 of 10 10/29/2009 3:36 PM



Swedish newspaper that his brother's organs had been stolen."

Bostrom's apparent invention of contemporaneous accusations by the Ghanem's against Israel is
among the many serious misrepresentations in the article. The record needs to show that Donald
Bostrom erroneously reported that Bilal Ghanem's family claimed in 1992 that Bilal had been
subjected  to  organ  theft.  This  is  inaccurate  according to  current  statements  by  the  family
members involved.

The  Ghanem  family's  recent  calls  for  an  investigation  do  not  have  any  bearing  on  the
misreporting of their views at the time of the events Bostrom describes.
 

5) Inaccurate photo caption alleges Ghanem "cut up" in hospital

Bostrom's photo accompanying the first page of his story includes a caption stating:

"Young Palestinian men throwing stones and bottles at  Israeli soldiers in the northern
West  Bank.  In  this  area,  Bilal Achmed Ghanem was shot  to  death  and  cut  up  in  a
hospital. ‘Our sons are being used as organ reserves,' claim the Palestinians."

But elsewhere, Bostrom reports Ghanem being taken to Abu Kabir for autopsy:

"A  villager  recognized  Captain  Yahya,  the  leader  of  the  military  column  who  had
transported Bilal from the autopsy center Abu Kabir, outside of Tel Aviv, to his final
resting place."

There has been no claim that we see of Ghanem being "cut up in a hospital." This too needs to
be corrected formally on the record.
 

B. Israeli medical policy regarding organ donation and transplantation

Key Israeli legislation ("The Organ Transplant Law" 2008) omitted

Related  to  the  various  serious  errors  and  distortions  in  Bostrom's  characterizing of  Israeli
medical policies is his omission of a sweeping and stringent new Israeli law governing organ
transplantation  passed  eighteen  months  ago  (March  2008).  The  legislation  had  been  under
discussion and development for six years and had been reported on extensively in the media.

It prohibits anyone from paying or receiving compensation for organs. It bans a person's selling
his/her own organs. It bans the sale of organs from the dead as well as the living. It minutely
defines what is meant by "compensation" to prevent any loopholes. Thus, not only direct cash
payment is illegal, but material gifts, burial costs, payment to a third party, and more.

No longer does Israeli insurance cover the cost of transplants and post-operative care if the
organs are not from relatives, altruistic donors or dead donors. That is, there is no coverage for
people purchasing organs for transplant. In this last respect, the law is tougher than that in the
US, which allows for insurance coverage of post-op treatment.

Harvard Doctor deplores Aftonbladet reporting

Harvard Doctor deplores Aftonbladet reporting

CAMERA: Sweden's Aftonbladet Spreads Libels, Bigotry http://www.camera.org/index.asp?x_print=1&x_context=6&x_article=1752

6 of 10 10/29/2009 3:36 PM



Dr. Frances Delmonico of Massachusetts General Hospital and Harvard Medical School who is
quoted by Bostrom told me on August 27, 2009 that he was aware of having been mentioned in
the  Aftonbladet  story  and that  the  claims made  there  are  contrary to  all his experience  in
working with  Israeli  doctors  whom he  termed  "noble  and  caring physicians."He  said  the
allegations by Bostrom were not in "keeping with the character of the doctors" he knows and
that he "rejects the charges." He said, moreover, that "Bostrom has a responsibility to validate
his assertions or withdraw them."

Regrettably, Aftonbladet neglected to contact Dr. Delmonico, an international expert on organ
transplantion, about the lurid claims being made by their reporter.

1) Israeli transplant law grossly misrepresented

Bostrom made various statements completely at odds with current facts about Israeli policy and
law, including:

Half the kidneys transplanted to Israelis since the beginning of the 2000s have been bought
illegally  from Turkey,  Eastern Europe  or  Latin  America.  Israeli health  authorities have  full
knowledge of this business but do nothing to stop it. At a conference in 2003 it was shown that
Israel is the only western country with a medical profession that doesn't condemn the illegal
organ trade. The country takes no legal measures against  doctors participating in the  illegal
business – on the contrary chief medical officers of Israel's big hospitals are involved in most of
the illegal transplants, according to Dagens Nyheter (December 5, 2003).

He similarly charges:

"We know that Israel has a great need for organs, that there is a vast and illegal trade of
organs which has been running for many years now, that the authorities are aware of it
and that doctors in managing positions at  the big hospitals participate, as well as civil
servants at various levels."

• A detailed correction is required, spelling out that Bostrom has totally misrepresented
current Israeli legal policy regarding the sale of organs and that the nation has one of the
most stringent, if not the most stringent, laws in the world regarding this issue.

• The charge that Israel "has a great need for organs" and is engaged in "a vast and illegal trade
of organs" is also grossly distorted. Israel had, before the enactment of its new law, typically
accounted  for  75  purchased  kidneys  for  transplant  per  year  in  a  global  market  involving
5,000-6,000 such yearly procedures, as Delmonico is quoted saying. That is, Israel was barely
over 1% of the global phenomenon. How do 75 organ transplants, just over 1% of the total,
constitute either a "great need for organs" or being engaged in "a vast" trade in such organs.
Such distortions betray again the prejudice inherent in Bostrom's account. This too needs clear
and forthright correction.
 

2) Israeli medical practice and physician conduct grossly distorted

A Dagans Nyheter story cited by Bostrom was taken almost verbatim from the English version
of a Ha'aretz story of the same date (December 5, 2003) by Ran Reznick. That English account
was, in turn, shortened from the original Hebrew version which offers substantially more detail
on the subject at hand, underscoring a reality wholly absent from Bostrom's tale. What is clear
in the Hebrew original is not that Israel's senior medical officials are a ruthless gang exploiting

CAMERA: Sweden's Aftonbladet Spreads Libels, Bigotry http://www.camera.org/index.asp?x_print=1&x_context=6&x_article=1752

7 of 10 10/29/2009 3:36 PM



others for financial gain, but rather professionals grappling with a problem candidly and seeking
to redress shortcomings in their field.

The  gross  misrepresentation  of  Israeli  doctors  is  at  odds  with  not  only  Dr.  Delmonico's
observations  but  with  the  well-known  and  widely-documented  contributions  of  Israeli
physicians to the curing of disease and the delivery of medical treatment  to people in need
throughout the world.

Sweden's journalistic code explicitly requires that reporters "be critical of news sources. Check
facts as carefully as possible..." Yet Bostrom's charges drawn from Dagans Nyheter had gone
from Hebrew to English to Swedish – and were, of course, six years old and obsolete in
addition. Aftonbladet's unwarranted and reckless smearing of Israeli physicians as a group is
one more distortion that requires correction.

4) False characterization of French policy towards Israel and Jerusalem Post story

Another  related  and  apparently  willful  error  concerns  Bostrom's  misrepresentation  of  a
Jerusalem Post story. He states:

"Israel has repeatedly been under fire for its unethical ways of dealing with organs and
transplants. France was among the countries that ceased organ collaboration with Israel in
the  nineties.  The  Jerusalem Post  wrote  that  ‘the  rest  of  the  European  countries  are
expected to follow France's example shortly.'"

This is false both as to the characterization of the Jerusalem Post story and the actual events
that transpired. The Post did not report that France "ceased organ collaboration with Israel" due
to "its unethical ways" as indicated here. The report by Judy Siegel in the June 29, 1992 Post
states that France would have to bar organ transplants for Israelis because of Israel's "organ
deficit" in the Eurotransplant organ coordinating center.

That is, Israel had not been able to donate a  sufficient  number of organs from Israelis to a
general European pool to  offset  the  number  of  Israelis  receiving transplants in  France  and
drawing from the pool. Bostrom neglects to mention the Post  also noting: "Israel joins Italy,
whose  citizens also have  been deprived of  the  opportunity  to  undergo organ transplants in
France for the same reason."

France's suspension of organ collaboration with Israel – and Italy – had nothing to do with
ethical impropriety, nor was there any such suggestion in the Post story.

Bostrom fails to tell readers about another piece of crucial information presented in the same
story that  would have served to undermine his tale of Israeli cruelty against  Palestinians. In
passing, the reporter writes: "Meanwhile, a 25-year-old woman from Khan Yunis [Gaza] who
underwent a liver transplant at [Israel's] Beilinson Hospital on Saturday was still in critical but
stable condition." Before a change in Palestinian Authority policy regarding health coverage,
Palestinians from the West Bank and Gaza received organ transplants in Israeli hospitals. The
offhand reference by Siegel to the Khan Yunis patient is suggestive of this routine process – one
hardly consistent with the diabolical depictions of Israel by the Aftonbladet reporter.

Further indication of Bostrom's deception on the matter of supposed French shunning of Israel
is  a  December  1,  1994 Jerusalem Post  news story  by  Judy Siegel telling of  Israelis  being
accepted  for  liver  transplants  in  France  under  a  new agreement.  It  speaks  as  well  of  the
agreement making possible the exchange of related information and expertise. The story notes

CAMERA: Sweden's Aftonbladet Spreads Libels, Bigotry http://www.camera.org/index.asp?x_print=1&x_context=6&x_article=1752

8 of 10 10/29/2009 3:36 PM



Israelis were not being accepted in some European countries for transplants "because organs are
set aside for their own nationals." Again, there was not a word about unethical medical practice.

Why did Aftonbladet convey the impression Israel had been ostracized by France and Europe in
the organ transplant realm when this was not the case?

Why in any case did Aftonbladet rely on a long outdated, superseded and irrelevant 1992 story
for a report in August 2009?

The blatant misrepresentation of the Post article and the false charges of unethical conduct by
Israel require correction.
 

C) False linkages and conspiracy-mongering

Finally, beyond the errors cited as well as the omission of an Israeli law directly relevant to the
incendiary charges leveled, there is also Bostrom's insinuation of nefarious connection between
the arrest in New Jersey of a Jewish businessman involved in organ trafficking, the allegedly
"unethical" practices of the Israeli medical establishment and the 17-year-old incident in the
West Bank involving alleged "plundering" of organs from Bilal Ghanem. Such ugly innuendo, as
many critics of the Bostrom article have noted, echoes historic blood libels against the Jews.

Most responsible newspapers avoid demonizing Jews (or any other group) and inciting negative
sentiment about them. Our American constituents would be interested in knowing whether you
feel Aftonbladet has a responsibility to address the broader impact of your journalistic assault
on  Israel  and  Jews  in  general,  especially  given  your  striking admission  that  you  have  no
evidence for the inflammatory and gruesome charges of "illegal handling of the bodies" and
"organ theft," (Aftonbladet, "These were weeks when the world went crazy" August 23, 2009 ).

We very much appreciate your reviewing this lengthy letter and look forward to your prompt
attention to the urgent  matters raised and to correction of the numerous material errors.  To
summarize these include:

1)  Falsely  identifying Bilal Ahmed Ghanem as  wanted  by  Israel for  being a  mere  "stone-
thrower" when he was, in fact, a participant in the epidemic of so-called collaborator violence.

2) Falsely stating the casualty statistics of Palestinians for 1992 were "133 Palestinians killed in
various ways that year" when there were a minimum of 356, most of whom were Palestinians
killed by other Palestinians.

3) Falsely linking a  1992 organ-donor campaign in Israel with the  alleged disappearance of
Palestinians in the West Bank.

4) Falsely characterizing Bilal Ghanem's family members as having accused Israel in 1992 of
stealing Bilal's organs.

5) Falsely stating that Bilal Ghanem was "cut up in a hospital."

6) Falsely characterizing Israel as having no prohibition against  organ sales and that doctors
openly engage in illegal activity, when the country has a stringent law against this practice.

7) Falsely characterizing Israel as having a huge demand for organs and as being engaged in a
"vast" trade in organs, when Israel in recent years – before enactment of the organ transplant

CAMERA: Sweden's Aftonbladet Spreads Libels, Bigotry http://www.camera.org/index.asp?x_print=1&x_context=6&x_article=1752

9 of 10 10/29/2009 3:36 PM



law – accounted for just over 1% of the trade in organs.

8) Falsely characterizing Israel's entire medical establishment as condoning illegal organ trading,
when Israeli doctors were themselves working to expose problems and introduce legal reforms,
which came to pass.

9) Falsely characterizing a  Jerusalem Post  story as having reported France broke off organ
exchanges with Israel due to the alleged lack of ethics by the latter when nothing of the kind
was reported or occurred.

10) Falsely by innuendo linking a 2009 arrest of organ traffickers in New Jersey, including Jews,
and events in Israel from 1992, including alleged organ theft.

Please contact us if any of this is unclear and we look forward to redress of the material errors
identified.

Yours truly,

Andrea Nelson Levin
Executive Director and President
CAMERA (Committee for Accuracy in Middle East Reporting in America)

CAMERA: Sweden's Aftonbladet Spreads Libels, Bigotry http://www.camera.org/index.asp?x_print=1&x_context=6&x_article=1752

10 of 10 10/29/2009 3:36 PM


